Ben jij aan het nadenken over de aanschaf van elektrische vervoersmiddelen? Dat begrijpen we!

De fiscale regelgeving omtrent elektrische vervoersmiddelen verandert en de vraag is hoe deze markt zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Het aanschaffen van elektrische vervoersmiddelen brengt fiscale voordelen met zich mee voor jou als ondernemer. Naast dat er wordt bespaard op brandstof- en onderhoudskosten brengt het ook belastingvoordelen met zich mee.

Maar dit is natuurlijk niet het enige. Elektrisch rijden is ook nog eens schoner en beter voor het milieu.

In deze blog worden verschillende aspecten rondom het aanschaffen van elektrische vervoersmiddelen besproken, zodat jij met deze informatie een weloverwogen keuze kunt maken!

Lees hier ook onze blog over de fiets van de zaak!

Ondernemen en elektrisch rijden

We kunnen tegenwoordig niet meer om elektrisch rijden heen. De aanschaf van elektrische vervoersmiddelen wordt steeds populairder. Het heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. In 7 jaar tijd is het aantal volledig elektrische auto’s gegroeid van 4.161 in 2013 naar 117.756 in 2020(!). Voor de hybride auto’s is dit aantal gestegen van 24.512 naar 98.089.

Om erachter te komen of een elektrische auto ook iets voor jou kan zijn behandelen wij in de komende paragrafen verschillende onderwerpen die jou kunnen helpen bij het maken van je keuze. Let er op dat er verschillende mogelijkheden zijn wat betreft elektrische vervoersmiddelen. Zorg ervoor dat je iets kiest wat past bij uw bedrijf. Dit hoeft dus niet per se een auto te zijn, maar kan ook een step, fiets of scooter zijn.

Opbrengsten en kosten bij aanschaffen elektrische vervoersmiddelen

Aan de aanschaf van elektrische vervoersmiddelen zitten natuurlijk zowel opbrengsten als kosten verbonden.

Ten eerste is het rijden met elektrische voertuigen beter voor het milieu. Er wordt namelijk veel minder CO2 uitgestoten in vergelijking met het rijden met een benzine auto. Vele autofabrikanten hebben al aangegeven volledig in te gaan zetten op het ontwikkelen van nieuwe elektrische vervoersmiddelen.

Daarnaast geeft het aanschaffen van een elektrisch vervoersmiddel natuurlijk ook een goed signaal naar buiten toe. Jij als ondernemer bent bewust met het milieu bezig wat jou van een goed imago voorziet.

Verder zorgt het rijden van een elektrisch voertuig ervoor dat je energiekosten lager worden. Deze kosten liggen namelijk gemiddeld lager dan wanneer je een auto rijdt op diesel of benzine.

Ook is het mogelijk dat je onderhoudskosten lager worden. Dit heeft er namelijk mee te maken dat in een elektrisch voertuig minder onderdelen te vinden zijn waardoor de kans op onderhoudskosten veel lager is.

Daarentegen zitten er natuurlijk ook verschillende kosten aan een elektrisch voertuig. Het is natuurlijk wel zo fijn als je je auto thuis gewoon kunt opladen. Dit zorgt er wel voor dat jij een laadpaal aan huis moet hebben en hiervoor moet er een aparte stroomgroep worden aangelegd in je meterkast, wat kosten met zich meebrengt.

Kopen of leasen?

Dit is een vraag waar je zeker over na moet denken. Er zijn in principe 3 manieren om een elektrische auto te gaan rijden: kopen met je eigen geld, kopen door middel van financial lease of kopen door middel van operational lease.

In het geval van financial lease is de auto in principe jouw eigendom. Je gaat eigenlijk een lening aan waarmee je een vast bedrag per maand gaat betalen. In ongeveer 3 tot 5 jaar los je de lening volledig af.

Bij een operational lease zit dit iets anders. Ook hier betaal je een vast bedrag per maand, alleen nadat je contract is afgelopen geef je de auto weer terug aan de maatschappij waar je de auto van hebt geleased.

Het grote voordeel van het leasen van een auto is dus dat je niet meteen een grote bak geld kwijt bent. Dit geld kun je gebruiken voor eventuele andere investeringen. Denk hier dus zeker goed over na voordat je je keuze maakt.

Fiscale voordelen aanschaffen elektrische vervoersmiddelen

Het rijden van een elektrisch vervoersmiddel betekent dat je in aanmerking komt voor verschillende fiscale voordelen. Wil jij advies voordat jij definitief een elektrisch vervoersmiddel aan gaat schaffen? Neem dan hier contact met ons op.

Bijtelling

Wanneer jij een auto van de zaak rijdt is in 2020 het standaardbijtellingspercentage 22% van de cataloguswaarde.

Wanneer jij jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijdt moet je standaard 22% bijtelling betalen. Met een elektrisch vervoersmiddel is deze bijtelling een stuk minder. Voor 2020 is het bijtellingspercentage bijvoorbeeld 8% (met een budgetplafond van €45.000). Wanneer jij boven dit bedrag zit betaal je net als voor alle andere auto’s 22% bijtelling. Wanneer jij dus een duurdere elektrische auto rijdt, is dit fiscaal minder gunstig.

De bijtelling gaat de komende jaren wel veranderen. Het verschil in bijtelling tussen de conventionele auto’s en de elektrische auto’s zal langzaam verdwijnen. In 2021 gaat de bijtelling naar 12% met een budgetplafond van €40.000. tussen 2022 en 2024 betaal je 16% bijtelling en in 2025 is dit 17%. Na 2026 wordt er standaard 22% bijtelling betaalt.

MIA en VAMIL

Niet alleen de bijtelling maar ook de MIA (milieu-investeringsaftrek) en VAMIL vallen onder de fiscale voordelen voor elektrische voertuigen (en laadpalen). Met de MIA kun je tot 36% van je investeringsbedrag voor je elektrische vervoersmiddel of oplaadpunt aftrekken.

VAMIL geldt alleen voor de laadpalen. Van de investeringskosten mag je 75% laten afschrijven.

De MIA is van toepassing wanneer deze op de Milieulijst te vinden is van het RVO.nl. Elektrische personenauto’s zijn te vinden onder de code E 3110 op deze Milieulijst. Wanneer u investeert in een elektrische auto is het voor u mogelijk om tot een bedrag van €40.000 maar liefst 13,5% MIA te claimen. De totale aftrek kan dus oplopen tot €5.400 in het jaar van aanschaf.

Sinds 2019 en dus ook nu, in 2020,  is het niet mogelijk om MIA te claimen op plugin-hybride personenauto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 30 gram per kilometer.  

Voor de laadpalen is een andere code aan de orde: F 3109, als het investeringsbedrag groter is dan €2.500. Het is mogelijk om de laadpaal mee te melden met de elektrische auto wanneer het investeringsbedrag lager is dan €2.500 en het maximaal te melden bedrag nog niet is bereikt. Voor de investering in een laadpaal kunt u 36% MIA claimen.

Ook zijn er nog waterstofauto’s, waar weer een andere code voor geldt: F 3109. Wanneer je de keuze maakt om in een waterstofauto te investeren is het mogelijk om tot een bedrag van maximaal €75.000 36% MIA te claimen en 75% VAMIL toepassen.

Tot slot zijn op de Milieulijst van het RVO.nl ook mogelijkheden te vinden voor het aanvragen voor bussen, bestelbussen en vrachtwagens. De codes hiervoor zijn 3108, 3114 en 3115 op de milieulijst 2020. Om MIA en VAMIL te claimen is het noodzakelijk om binnen drie maanden na aanschaf een melding te doen bij de RVO.

Geen BPM of MRB

Koopt u of importeert u een auto in Nederland moet u BPM betalen. Het ligt aan de CO2-emissie hoe hoog deze BPM uiteindelijk zal zijn.

Rijd jij een elektrische auto? Dan hoef je geen BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) of MRB (Motorrijtuigenbelasting) te betalen tot 2025. Vanaf dat jaar betaal je een kwart van een normaal bedrag en vanaf 2026 betaal je hetzelfde als voor een auto op benzine of diesel.

Omzetbelasting

Bij het privé gebruiken van een elektrische auto die u zakelijk heeft aangeschaft is voor een ondernemer de normale regeling van toepassing. De heffing kan in dit geval plaatsvinden op basis van de werkelijke kilometerverhouding of op basis van een forfait ter grootte van 2,7% van de catalogusprijs.

Gemeentelijke subsidies

Let ook zeker hier op! Naast dat het rijden van een elektrisch vervoersmiddel belastingvoordelen met zich mee kan brengen, is er ook soms sprake van lokale of regionale subsidies wanneer we het hebben over het aanschaffen van elektrische vervoersmiddelen en ook oplaadpunten. Vraag hierover informatie op bij uw gemeente of provincie en wellicht kunt u hier voordeel uit trekken!

Andere opties voor elektrische vervoersmiddelen

Waar we het tot nu toe vooral over de elektrische auto hebben gehad, zijn er natuurlijk ook nog andere mogelijkheden voor de aanschaf van elektrische vervoersmiddelen. Op de Milieulijst zijn bijvoorbeeld ook de volgende te vinden:

  • Elektrische taxi’s en waterstoftaxi’s voor rolstoelvervoer of voorzien van 9 zitplaatsen (code G 3106)
  • Elektrische bus (code F 3108)
  • Waterstofbus (code F 3115)
  • Waterstofpersonenauto (code F 3109)
  • Elektrische Brom- of snorfiets (Code B 3118)
  • Elektrische bakfiets of fietstaxi (Code F 3119)
  • Elektrische bestelauto (N1) (codes G 3101 en G 3103) en elektrische bestelauto (N2 of N3), bakwagenchassis of trekker (code F 3116)

MIA en VAMIL voor elektrische fietsen

Waar er af en toe wordt gesproken over MIA en VAMIL voor elektrische fietsen, is dit niet mogelijk voor normale elektrische fietsen. MIA en VAMIL is wel mogelijk voor speed-pedelecs (tweewielers met elektrische trapondersteuning tot 45 km/u) en elektrische bakfietsen en fietstaxi’s.

De speed-pedelecs vallen onder de categorie bijzondere bromfietsen en onder code B 3118. Elektrische bakfietsen en fietstaxi’s vallen onder code F 3119. Voor beiden voertuigen geldt dat ze een lithiumhoudende accu moeten hebben en voor de elektrische bakfietsen en fietstaxi’s moet de aanschafprijs minimaal €3.000 zijn.

Particulieren

Subsidieregeling elektrische personenauto’s

Elektrisch autorijden wordt steeds meer gepromoot en de Rijksoverheid wil dit dus ook aantrekkelijker maken voor particulieren. Er komt dan dus ook subsidie om op een goedkopere manier een elektrische auto te kopen of te leasen. Voor meer informatie kunt u eens kijken op de website van het RVO bij de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

We hopen dat we je met deze blog hebben kunnen helpen met het maken van je keuze voor de aanschaf van elektrische vervoersmiddelen. Mocht je nog vragen hebben of behoefte aan advies, twijfel dan niet om hier contact met ons op te nemen!